Scoala parintilor
Federaţia Naţională a Asociaţiilor de Părinţi – Invatamant Preuniversitar în parteneriat cu Asociaţia pentru Educaţie Complementară şi Asociatia Nationala pentru Protectia Consumatorilor si Promovarea Programelor si Strategiilor din Romania , lansează proiectul „Şcoala părinţilor – Să fiu părinte pentru copilul meu”. Prioritatea numarul 1 a intregii vieti de parinte este si va ramane in permanenta asigurarea sanatatii copilului din punct de vedere fizic , psihic si emotional. Dezvoltarea armonioasa a copiilor este conditionata de satisfacerea adecvata a nevoilor pe care le implica stadiile diferite de dezvoltare pe care acestia le traverseaza . De multe ori insa, parintii se simt neajutorati in calitatea lor de parinte , regretand adesea ca ghemul de om nu a venit pe lume insotit de un set de instructiuni clare de „utilizare” . Uneori , parintii nu stiu sa identifice nevoile reale ale copiilor , sau se raporteaza gresit la ele , generand efecte negative care pot marca pe viata comportamentul si starea copilului . In astfel de momente , multi parinti ajung sa fie dispusi sa faca orice pentru obtinerea „cheilor” potrivite de rezolvare a acestor situatii de criza . Astazi, parintii au mai putin timp ca niciodata pentru a se dedica educatiei. Din acest motiv, este esential ca ei sa învete ce este cel mai important pentru copiii lor. Copiii au nevoie de intelegere si prietenie, incredere si respect, iubire si daruire, compasiune si ajutor, dar si de încercarile lor unice ca sa creasca. Pentru fiecare copil, un proces sanatos de crestere include si timpul încercarilor prin care trebuie sa treaca. Învatând sa accepte si sa înteleaga limitele impuse de parinti si de societate, copiii isi insusesc deprinderi esentiale de viata cum ar fi: respectul prietenia, iubirea, iertarea, capacitatea de a amâna primirea rasplatei, acceptarea, cooperarea, creativitatea, compasiunea, curajul, perseverenta, autocorectia, pretuirea de sine, independenta si abilitatea de a se orienta si decide singuri. De exemplu: – Copiii nu învata sa ierte, daca nu exista cineva care sa ierte. – Copiii nu învata sa-si dezvolte rabdarea sau sa amâne primirea unei rasplate, daca totul le vine de-a gata, imediat ce isi doresc ceva. – Copiii nu învata sa-si accepte imperfectiunile, daca toata lumea din jur este perfecta. – Copiii nu învata sa coopereze, daca întotdeauna totul merge asa cum vor ei. – Copiii nu învata sa fie creativi, daca nu sunt lasati sa faca nimic. – Copiii nu învata sa fie curajosi si optimisti, daca nu se confrunta cu greul. – Copiii nu învata sa se corecteze singuri, daca nu au dificultati, esecuri, sau nu fac greseli. – Copiii nu învata sa se conduca singuri, daca nu au ocazia sa reziste unei autoritati si / sau daca nu obtin ceea ce vor. – Copiii nu-si pot dezvolta perseverenta si puterea, daca totul este usor. – Copiii nu-si pot dezvolta independenta, daca nu trec prin experienta excluderii sau a respingerii. Niciodata nu este prea târziu sa fiti parinti buni si sa inspirati incredere si prietenie copiilor vostri. Parintii trebuie sa perceapa copilul asa cum este el, în mod realist ! Este bine sa acceptati faptul ca parintele trebuie sa satisfaca nevoile copilului si nu invers. Copilul trebuie înteles în functie de vârsta lui cronologica si mentala. Principalele responsabilitati ale parintilor sunt de a identifica nevoile copilului si de a gasi modalitatile adecvate care sa implineasca aceste nevoi si sa elimine comportamentul inadecvat al acestuia. Scoala parintilor isi propune sa ne ajute sa descoperim aceste lucruri impreuna, sprijiniti si de specilisti din domenii cum ar fi: psihologie, pediatrie, nutritionsm, ginecologie, comunicare, protectia consumatorului, etc, functie de nevoile fiecaruia dintre noi. Partener egal, alaturi de profesor in formarea personalitatii copilului este familia. Aceasta poate sa-i ofere copilului numerose resurse sau, dimpotriva, sa-l priveze de ele.Oricat de perfect ar fi un sistem de educatie, el ramane insuficient daca se izbeste de opozitie sau de indiferenta din partea parintilor. Deoarece copilul petrece cea mai mare parte a timpului in familie, efectul educativ va fi deviat, deformat sau chiar anulat in cazul în care intampina rezistenta parintilor. Ne propunem activitati care sa conduca la: – rezolvarea amiabila a conflictelor ce se produc intre parinti si copil; – pastrarea unei relatii apropiate parinte – copil si în perioada adolescentei – informarea corecta a copilului sau adolescentului, conform vârstei acestuia, asupra subiectelor TABU (sex, droguri, etc.) – tinand cont de sentimentele copilului sa-i corijam cu tact comportamentul; – comunicarea dintre parinte si copil sa fie benefica, si sa conduca la o intelegere a fiecaruia (parinte,copil); – parintii sa fie modele pentru copii si nu judecatori; – comunicarea respectuoasa functioneaza doar daca respectul e reciproc; – identificarea prin exemple a unor cazuri poblema si cautarea unor modalitati de indreptare a acestora. MOTIVATIA : Scopul acestui proiect este valorificarea potentialului formator al familiei in vederea optimizarii relatiei parinte-copil, scoala-familie. Motivatia proiectului se regaseste in necesitatile parintilor atat din mediul rural cat si cel urban:- nevoia reala a parintilor de a fi informati despre dezvoltarea copilului lor
- necunoasterea psihologica a perioadelor „critice” ale dezvoltarii (pubertate, adolescenta)
- incurajarea flexibilitatii familie – scoala – organe locale autorizate, precum si a legaturii mai stranse dintre generatii
- o forma de emancipare sociala, spirituala, de corectare si schimbare a unor prejudecati, si de ce nu … o exersare a abilitatilor de autocunoastere si descoperire de sine, ca adult responsabil si ca factor educativ important in triada scoala – familie – societate
- teama parintilor legata de influenta negativa asupra copilului, a grupului din care face parte
- exersarea abilitatilor decizionale referitoare la cresterea, dezvoltarea, educarea si orientarea scolara, profesionala a copilului;
- familiarizerea parintelui cu caracteristicile de varsta si psihocomportamentale specifice copilului;
- antrenarea in tehnici de comunicare asertiva cu copilul, cu cadrul didactic si cu specialisti din diverse domenii;
- dezvoltarea unor tehnici de negociere si rezolvare a situatiilor conflictuale ivite in cresterea si educarea copilului;
- dezvoltarea capacitatii parintilor de a creste motivatia si încrederea în sine a copilului lor
- facilitarea schimburilor de idei, practici si opinii intre grupuri de parinti cu seturi similare de nevoi, probleme;
- antrenarea cadrelor didactice in mentinerea relatiilor de parteneriat cu parintii;
- editarea unui minighid educativ pentru parinti ,cu bunele practici desprinse din proiect
- Drepturile si obligatiile parintilor si ale copiilor
- Tehnici de comunicare eficienta
- Tehnici de educare nonviolenta
- Tehnici de dialog parinti – copiii sau adolescentii
- Modalitati de solutionare creativa a conflictelor
- Adaptarea scolara a copiilor
- Cunoasterea particularitatilor de vârsta si a etapelor de dezvoltare
- Stresul si managementul stresului
- Luarea deciziilor si actiunea în momente cheie ale formarii si dezvoltarii copiilor
- Parinti
- Copii
- Cadre didactice
- Scoala
- Comunitatea locala
- Psihologi
- Psihopedagogi
- Traineri specializati în comunicare
- Traineri specializati în relationare
- Medici pediatri
- Medici ginecologi
- Reprezentanti ai Agentiei Nationale Antidrog